Rome en Vaticaanstad - Reisverslag uit Rome, Italië van JORI Prins - WaarBenJij.nu Rome en Vaticaanstad - Reisverslag uit Rome, Italië van JORI Prins - WaarBenJij.nu

Rome en Vaticaanstad

Door: Johan Prins

Blijf op de hoogte en volg JORI

17 September 2009 | Italië, Rome

Lieve Familie en Vrienden,

Het is 6.30 uur als mijn natuurlijke wekker een seintje geeft, oke een half uurtje later als normaal maar wij zijn op vakantie dus dan kan dat. Na de normale handelingen als koffie drinken, broodje eten, en douchen stonden wij om 8.45 uur weer bij de bushalte lijn 70. Na bus en Metro, waren wij om 9.30 uur bij het Colloseum. Het was er nog heerlijk rustig en zo konden wij het mooi bezichtigen, en fotograferen. De 1e zonnestralen van deze dag, maakte de Oude Arena nog mooier, en ook zonder leeuwen en Gladiatoren behoud het zijn schoonheid. Hierna nog een kort bezoek gebracht aan Airio de Tito (Palathino). De oude overblijfselen zijn de volgende keer zeker een bezoek waard, maar het nogal berg en heuvelachtige park is deze keer iets te veel van het goede.

Na een uurtje pakken wij weer de metro naar Vaticaanstad, waar wij na een heerlijke Cappuccino al snel aansluiten in de immense rij die staat te wachten voor een bezoek aan de Sint Pieter Basiliek. Snel keek ik om mij heen, en gezien onze gemiddelde leeftijd vond ik het dit keer rechtvaardig om ¾ van de rij achter ons te houden, en op slinkse wijze schoven wij in de rij aan. Met gevolg dat wij een klein kwartiertje later al voor de ingang stonden van de Basiliek.
Dit keer werd ons de toegang niet ontzegt, de kleding was in orde (Rik heeft nog snel een langere broek aangedaan), en een aantal minuten later, aanschouwen wij alle schoonheid en rijkdom die de Sint Pieter in zich heeft. Terecht is de Titel de mooiste kerk van de wereld, want de Duomo van Sienna, Pisa en Florence lijken bij deze kerk vergeleken wel vakantiehuisjes, maar dan natuurlijk ook wel hele mooie.

Na een vermoeiende rondleiding, bezoek in nog de kelders (Tombe) van de St. Pieter, waar alle pausen uit het verleden begraven liggen. En ik begrijp nu ook beter waarom ze niet opzien tegen de dood, want hier zijn ze namelijk nooit alleen. Lange rijen mensen bezoeken de graven en sommige barsten nu nog in tranen uit, als ze de graven bezoeken van de laatste 3 pausen, en de door hen geschreven brieven mogen aan raken. Heel indrukwekkend om dit mee te maken.

Bij buitenkomst staat de zon hoog aan de hemel, en het gehele Sint Pietersplein ligt aan onze voeten, een prachtig gezicht. Ik kijk toch nog even schuin omhoog, of ik achter het pauselijke raam iemand zie zwaaien, ik knipper met mijn ogen, nee het is toch verbeelding geweest.

Wij besluiten ons bezoek aan Rome af te sluiten, door naar Castel Sant Angelo te gaan, waarvoor ook de Engelenburcht is gelegen. Aan de brug over de Tiber, hangen 10 engelenbeelden, ieder van hen draagt een voorwerp wat met de lijdensweg van Jezus te maken heeft. Ook kun je vanaf deze brug nog steeds de Sint Pieter prachtig zien liggen. Er is een ondergrondse gang van Burcht naar Baseliek, zodat in tijden van dreiging de pausen hier hun toevluchtsoord hebben, en hun kunstschatten kunnen bergen. In het jaar 2000 is deze gang open gesteld voor publiek.
Na talrijke foto’s te hebben gemaakt, nemen wij de stadsbus en Metro naar Piazza della Repubblica, met zijn mooie fontein, maar zware wolken pakken zich samen boven Rome, en de schoonheid van Rome valt iets weg. Wij besluiten dan toch om naar een vermoeiende dag, de weg naar huis in te slaan. Rome is een prachtige Stad, maar je moet niet de illusie hebben die in 2 dagen te kunnen zien, en dat hadden wij ook niet, maar wij hebben wel een hele mooie indruk gekregen. Voor mama zal het een afscheid van Rome zijn, en met een mooie rugtas vol prachtige herrinneringen zal zij zeker thuis komen, maar We Come Back Sometime’s, We Hope !!

Groeten van de 3 Romeinen JoMaRi.

Connie en Ruud, Heerlijke vakantie ook voor jullie. Kom lekker uitgerust en bruinverbrand weer thuis. En laat de borrel lekker smaken. Veel liefs van Johan, Rik en natuurlijk van Oma.

• 17 September 2009 - 20:22

Marijke:

Heerlijk weer dat verhaal. Alles is zo makkelijk te volgen. In gedachten lopen we gewoon mee. Het is inderdaad niet te doen in 2 dagen. Wij zijn der al 4 keer geweest en nog niet alles gezien. Jullie vertrekken eerdaags naar Riccione dus een fijne reis maar weer en we wachten op het volgende verhaal.
    Gr. van Erik, Marijke en Mandy

• 17 September 2009 - 20:25

Frans:

Ik heb het mooie verhaal met een traan in m'n oog gelezen. En wat een mooie foto's, geweldig!

Het voelt alsof je erbij bent.

Ben benieuwd naar morgen.

• 18 September 2009 - 06:32

Jan En Corrie:

Wat genieten (en lachen) wij van jullie reisverslagen! Het is alsof we er bij zijn! Het eerste wat ik 's morgens doe is de Mac aan zetten in de hoop dat er weer een rondleiding is door het prachtige Italie.
    Goede reis verder en veel liefs uit een zonnig Loosdrecht.